Werkplezier op de schommel

Het is echt wennen, vind jij dat ook?

Toen we twee jaar geleden de lockdown ingingen moest ik erg wennen aan het dagen achtereen achter mijn computer zitten. Ik miste de interactie, de reuring…  Moest een heel  nieuw ritme voor mezelf uitvinden. Ik had toen niet kunnen vermoeden dat ik, als de maatregelen opgeheven zouden worden, weer zou  moeten wennen. Ik dacht toen dat ik gewoon weer ’terug’ wilde.

Nu het zover is weet ik allang dat ik niet ’terug’ wil. Dat ik niet terug wil naar ‘normaal’. Beter gezegd dat het normaal voor mij is veranderd. Ik wil de voordelen van het vanuit huis werken niet meer kwijt, maar ben ook blij als een kind dat ik weer mensen kan ontmoeten, meetings op locatie mag faciliteren, met ECHTE mensen mag werken 😊

Op de schommel

Momenteel zit ik flink op de schommel. Ik zwier heen en weer tussen werkplezier en drukte; drukte in mijn agenda, drukte in mijn lijf.
Ik heb de nieuwe balans nog niet gevonden. Dat kost tijd, maar ik ben ongeduldig, dus baal ervan dat niet alles lukt.

Nog voor het einde van de maatregelen nam ik me voor dat ik wilde gaan voor een mooie combi van online en op locatie: de rust en efficiëntie van thuiswerken en de reuring, inspiratie en interactie van op locatie. Nu het zover is, lijkt het wel of ik twee banen heb. Alles wat online was blijft online en daar komen alle live ontmoetingen en meetings bij. Pfff…. Dit was niet de bedoeling.

Werkplezier is een werkwoord

Twee weken geleden gaf ik namens 5 Sterren Werkplezier een masterclass Van Werkdruk naar Werkplezier. Met een paar simpele oefeningen ontdekten de deelnemers dat HET werkplezier niet bestaat, evenmin als DE werkdruk. Het is voor iedereen anders. En dus heeft het weinig zin om voor iemand anders die werkdruk te willen aanpakken, zonder dat je eerst inzicht hebt in wat het is wat haar werkdruk geeft.

Bij werkdruk wordt vaak gezegd ‘ze (MT/directie) doen er niets aan’ en dan ploetert men verder in de ongezonde werksituatie. Er wordt vergeten dat er ook heel veel stappen zijn die je zelf kunt zetten om je werkdruk om te buigen naar werkplezier. “Je hebt op meer dingen invloed dan je zelf denkt. “, zei een deelnemer heel treffend op het eind van de masterclass.

Deze vijf strategieën geven je daarvoor handvaten:

  1. energievreters waar je invloed op hebt aanpakken
  2. energievreters waar je geen invloed op hebt loslaten/accepteren
  3. energiegevers vergroten
  4. nieuwe energiegevers toevoegen
  5. de batterij opladen

Ruimte in je kamer, ruimte in je hoofd

Mijn grootste energievreter is de chaos in mijn werkkamer. Ik heb een hele kleine werkkamer, die helemaal volgestouwd stond met kasten, papieren, spullen.

Je leest het goed: stond.

Want ik heb deze energievreter recent onder handen genomen. Heel veel zooi afgevoerd, en een grote kast naar de gang verplaatst. Het resultaat? Mijn kamer is lichter, lijkt ineens 4x zo groot, er is echt ruimte, ik kan er dansen!

En zoals ze zeggen: ruimte in je kamer, ruimte in je hoofd. De creativiteit stroomt weer 🙂

Accepteren en loslaten

Er zijn dingen (of mensen) die bakken energie kosten, maar waar je geen invloed op hebt. Dan kun je je blijven verzetten, maar dat kost alleen maar meer energie. Voor sommigen is dat de administratie of het projectregistratiesysteem. Voor mij zit het in de traagheid van sommige processen. Als ik verder wil, het tempo wil opvoeren, terwijl het proces waarin ik zit juist een stap op de plaats nodig heeft. Grrr…. Het valt niet mee om dan te accepteren dat het langzaam moet, dan moet ik even op mijn tanden bijten, diep ademhalen en mijn aandacht richten op wat er WEL kan.

Energiegevers vergroten

Waar krijg ik nou energie van? Waarvan niet zou ik bijna zeggen: van samenwerken, van ontmoetingen, van faciliteren, van leren, van schrijven. En dat heb ik allemaal in veelvoud gedaan afgelopen tijd.

  • Ik heb met veel mensen even bijgepraat, veelal wandelend. De combi van praten, wandelen, buitenlucht is onovertroffen❤
  • Ik heb hele mooie sessies mogen faciliteren en ook al weer live (jippie!).
  • Een 3-tal Tussendoortjes (online) gehouden, online inspiratiesessies dit keer over het creëren van verbinding in de hybride werksituatie, het houden van het ‘goede gesprek’ met je team én werkplezier. *
  • Ik ben weer volop gedoken in mijn teamcoach-opleiding.
  • En heb veel mooie posts, blogs én m’n derde nieuwsbrief geschreven.

De eerste twee maanden van dit jaar zaten gewoon vol met energiegevers. Top!!

Nog meer leuks

Door al die online bijeenkomsten afgelopen twee jaar was ik bijna vergeten hoe leuk ik het vind om even lekker creatief bezig te zijn met papier.  Op Valentijnsdag faciliteerde ik een brainstorm sessie en daarvoor had ik voor alle deelnemers een verrassingsenvelopje met inhoud gemaakt. Heerlijk op zondagochtend aan de keukentafel zitten knutselen.

Een nieuwe energiegever voor mij was wel het interview door Charlotte Bax. Zij bevroeg mij over mijn streven duurzaam te ondernemen. Een heel leerzaam interview voor mij en zeker de moeite waard om te lezen.

Tenslotte maakte ik mijn eerste promotiefilmpje op LinkedIn: een uitnodiging voor de masterclass.

En opladen

Ook als je heel veel doet waar je plezier uithaalt, is de batterij opladen nodig.

Ik heb daar duidelijk de laatste tijd te weinig tijd voor genomen.

Gelukkig weet ik inmiddels waar ik van oplaad: wandelen, sporten, in bad gaan, werken in mijn moestuin (ja, het kan alweer!!) en bijzondere dingen koken. Gisteren mezelf het nieuwste kookboek van De Veldkeuken kado gedaan. Boordevol verantwoorde vegetarische en veganistische recepten. Ik kan niet wachten om het eerste recept uit te proberen.

En nu jij! Hoe ga jij je werkplezier vergroten?

Hoe zit het met jouw werkplezier? Heb jij je nieuwe balans in het deels thuis, deels op kantoor al gevonden?

En jouw team? Veel werkplezier en tegelijk ook veel werkdruk? Het komt veel voor, zeker in Goede Doelen organisaties. Wil je er iets aan doen? Ik denk graag met je mee, dus bel/mail me 🙂

*op 24 maart is er weer een Tussendoortje- special, over hoe je met je team het samenwerken kunt optimaliseren nu we weer teruggaan naar kantoor. Aanmelden kan hier

Een deelnemer aan de Tussendoortjes:

‘Veel onderwerpen en tools die voorbij kwamen in de Tussendoortjes kon ik direct gebruiken voor mijn werk. Ik probeer op een andere manier naar collega’s te luisteren, ook om te begrijpen of er misschien onderliggende behoeftes spelen. Ik vind het behoeften-overzicht daarbij een goed handvat. Tijdens het laatste Tussendoortje ben ik weer even goed bewust geworden van mijn energievreters en energiegevers en hoe je daarmee om kunt gaan. Nogmaals heel veel dank voor alles!’